Každá situace, se kterou se zabýváme, se nám zobrazuje v nějakém kontextu. Většina z nás si není vědoma toho, že způsob, jakým vidíme svět je ovlivněn kontextem k dané situaci. Kontext funguje jako kognitivní kontaktní čočka, skrze kterou vidíme svět, ostatní a sami sebe. Tato čočka nám tvaruje, zabarvuje, zvýrazňuje nebo ztmavuje různé aspekty našeho vidění.
Pokud máte kontext na lidi: „nikomu nelze věřit“, pravděpodobně budete zpochybňovat jakýkoliv důkaz, že by se osobám, se kterými vedete konverzace dalo věřit. V těchto případech budete skrze svůj kontext defenzivní nebo opatrní.
Velmi pěkně o kontextu píše Max Gladwell v knize Bod zlomu, kdy ve čtvrté kapitole: Síla kontextu, popisuje, jak kontext rozhoduje o šíření epidemie.
Kontext má silný vliv a dopad na to, co se s námi děje vnitřně – na naše vnitřní tělesné pocity, náladu, emoce, postoje, přesvědčení, vzpomínky, myšlenky. Což ovlivňuje naší akci a tím pádem naše výsledky, kterých jako lídr dosahujeme.
Jako lídr pozorujte sebe a ostatní, skrze jaký kontext (kognitivní čočku) vidíte svět. Velmi rychle si všimnete, jak některým lidem něco říkáte a oni reaguji hned defenzivně. Neslyší, co jim říkáte, ale interpretují si vaše slova skrze nějaký kontext.
Například: Kolega se vás ptá, co si myslíte, ale vy mu odpovídáte, že nemáte názor, protože se zrovna věnujete jiné problematice. On ale slyší: „Nezáleží mu na mě a odmítá mě.“ Jeho kontext, skrze který vidí svět je: „nikdo se nezajímá“.
Jinak řečeno, díky kontextu je vše, co vnímáme prostřednictvím našich smyslů, smysluplné a srozumitelné. Náš mozek generuje to, co se s námi děje vnitřně, což ovlivňuje naše jednání, aby odpovídalo způsobu, jakým vidíme svět.
Miroslav Sázovský
Jsou situace, kdy si říkám: „Kde mám uložené poznámky ohledně…“. Znáte to? Někdy je jednodušší to vyhledat na v Qwantu (vyhledávač bez reklam a sledování), než to hledat v počítači. Za tímto účelem jsem vytvořil slovník pojmů. Každý den do něj budu přidávat nový obsah.
Pokud máte vytvořený dobrý systém, tak za chvíli produkujete výsledky, které nejsou zabarvené a ovlivněné kontextem: „nemám čas“.
Máte pocit, že by se pravidelné týdenní newslettery dali ještě vylepšit? Chcete se mnou sdílet nějaký zajímavý zdroj nebo váš tip na doplnění k tématu? Jednoduše mi napište na sazovsky@flowave.cz. Pokud byste si chtěli přečíst všechny moje tipy, klikněte sem.
Tipy můžete poslouchat jako podcast. Nebo si stáhnout aplikaci do mobilu a poslouchat jako soundcast.
Chcete každou neděli ve svém @inboxu najít svůj čerstvý Leadership TIP? Stačí kliknout na následující tlačítko a přihlásit se k odběru.